معرفی رشته امور اداری

 

مدیر امور اداری                                                                                                                                                  


مدیر امور اداری کیست؟

مدیر امور اداری برنامه ریزی، هدایت و هماهنگی خدمات اداری و پشتیبانی سازمان را برعهده دارد. در یک سازمان کوچک او ممکن است مسئول همه وظایف بخش امور اداری باشد. ولی در سازمان های بزرگ، مدیر امور اداری مسئول مدیریت و نظارت بر کارکنان بخش امور اداری است.


مدیر امور اداری مجموعه وسیعی از خدمات را برنامه ریزی، هماهنگی و هدایت می کنند تا سازمان بتواند به صورت موثری کارکند. او وظایف گسترده و وسیعی را بر عهده دارد. مدیر امور اداری بر رعایت شدن استانداردها و قوانین در قراردادهای سازمان نظارت دارد. او  الگوهای مصرف انرژی، استفاده از فن آوری و تجهیزات اداری را کنترل می کند مثلا ممکن است برای خرید تجهیزات و وسایل جدید برای کاهش هزینه های انرژی و یا تعمیر و نگهداری یا جایگزینی آینده تجهیزاتی مانند کامپیوتر برنامه ریزی کند. کار این مدیر در میزان بهره وری و رضایت کارکنان موثر است.

بخشی از وظایف مدیر امور اداری مربوط به کارکنان می باشد از جمله انجام امور استخدامی، موارد داخل سازمانی مانند ترفیع، جابجایی و..، اجرای دستورالعمل ها و آیین نامه های استخدامی، ارزشیابی عملکرد کارکنان، امور رفاهی و...

مدیر امور اداری در بسیاری سازمان ها و شرکت ها مسئولیت اجرای مناقصه ها و مزایده ها را برعهده داشته و بر امور انبارداری، نحوه نگهداری و ایمنی کالاها، تهیه کالاها و تجهیزات مورد نیاز، امور مربوط به خدمات عمومی مانند برگزاری جلسات و همایش ها نظارت دارد.

مدیر امور اداری در ساعات اداری معمول مشغول به کار بوده و عمده وقت کاری خود را در داخل سازمان یا شرکت می گذراند.


   وظایف مدیر امور اداری

  • مدیریت و نظارت بر کارکنان بخش اداری
  • برنامه ریزی و نظارت بر بودجه های قراردادها، موجودی ها و تجهیزات
  • خرید، ذخیره سازی و توزیع لوازم و تجهیزات مورد نیاز واحدهای مختلف
  • نظارت بر نگهداری و تعمیر ماشین آلات، تجهیزات و...
  • اطمینان از رعایت شدن استانداردهای ایمنی و سلامت در محیط کار
  • انجام امور پرسنلی مانند امور استخدامی، امور داخل سازمانی (ترفیع، جابجایی، پاداش، تنبیه، مرخصی و...)، ارزیابی عملکرد، امور بیمه، وام و... 

   امور دفتری ومنشی گری                                                                                                                                       

 

بدین منظور و جهت تسریع در انجام امور دفتری و عدم اشتغال مدیران به امور کم اهمیت تر و پرداختن به امور مهمه و تنظیم روابط مدیران با موضوعات متفاوت تربیت مدیران دفتر متبحر و متخصص ضروری می نماید. از این رو رشته مدیریت امور دفتری با هدف تربیت مدیرانی کاردان و مجرب با تواناییهای لازم برای مدیریت و آشنایی با فنونی چون ماشین نویسی، کاربرد ماشینهای اداری، ماشینهای حساب، کامپیوتر و ... تاسیس شده است. فارغ التحصیلان رشته مذکور از این مزیت عمده برخوردارند که علاوه بر آشنایی با فنون فوق و اصول مدیریت ، راههای صحیح برخورد با ارباب رجوع را آموخته و موجبات انجام سریع و صحیح امور مردم را فراهم خواهند کرد. پس به طور کلی برنامه این دوره به نحوی تنظیم شده است که اهداف زیر هماهنگ با یکدیگر تامین گردد:
1-
تربیت کاردانانی که از طریق آشنایی و عمل به مبانی و اصول اخلاقی قادر به مدیریت صحیح و عملی دفاتر بزرگ و عظیم اداری، شرکتهای تجاری و بازرگانی و ... باشند.
2-
تربیت کاردانانی که از طریق آشنایی با اصول و مبانی مدیریت اداری بتوانند در راه تحول نظام اداری و تقلیل بروکراسی کاذب به مفهوم کاغذ بازی های بی مورد نقش عمده و اساسی ایفا کنند.
3-
ایجاد جو تفاهم و پیوند بین مردم و مدیران به گونه ای که نهایت رعایت وقت مردم و مدیران بشود.
4-
فراهم آوردن زمینه هماهنگی و تفاهم در مدیریت قسمتهای مختلف اداره، موسسه، سازمان و ...
5-
تامین بنیه علمی لازم برای ادامه تحصیلات و کسب تخصص در سطوح بالاتر در داخل و خارج از کشور
 

 

 

   

 

صنعت و بازارکار

فارغ التحصیلان این رشته همانطور که از اسم آن مشخص است به امور دفترداری و منشیگری مشغول می شوند و به اعتبار محلی که در آن کار می کنند شرح وظایف مختلفی برایشان تعریف می شود که همگی آنها در راستای وظایف یک منشی می باشد.

کتب رشته امور اداری

پایه دهم
 
تخصصی
         
   
 
عمومی
 
 
پایه یازدهم
 
تخصصی
 
 
عمومی
 
 
 
پایه دوازدهم
 
 
عمومی